Hem » Så hittar du din bästa träningsform med löpning

Så hittar du din bästa träningsform med löpning

För många är träning ett jobbigt tema att prata om. Alla VET att träning är bra, men det är också svårt att lyckas med en bra rutin. Alla är väldigt upptagna och ibland är det svårt att hitta tid för viktiga saker som borde prioriteras. Och du har säkert upplevt att när du väl tränar så känner du dig på topp. Mer energi, högre självkänsla och bättre attityd, allt detta bara av att träna. Så varför är det så svårt att göra det regelbundet?

Tips för att hitta motivationen att börja springa

Att hitta motivationen har mycket att göra med att se det man ska gör som viktigt. Du glömmer inte att äta eller sova, just för att det är något som vi ser som väldigt viktigt. Så tänk på varför träning är viktigt och gör en lista på fördelar som kommer av att träna och hitta motivationen på det sättet. Kolla på olika videor om löpning och varför det är så bra och vilken effekt det har på din kropp både fysiskt och mentalt. Gör sen ett realistiskt schema för att det ska bli en verklighet. Kom igen! Du kan lyckas, det är inte så svårt.

Njut av en bra återhämtning när du tränat

En viktig sak när du ska börja träna löpning är att inte köra för hårt, och att ta din tid för bra återhämtning. Efter din träning är det bra att verkligen slappna av. Sätt dig i en skön fåtölj och njut av något du gillar. Kanske en bra serie, bästa online casinon eller en bra bok. Vad du än gör så kan detta motivera till fortsatt träning eftersom du låter kroppen slappna av och njuta av bra återhämtning. Detta kommer göra det enklare att fortsätta med träningen nästa pass, och på det sättet kommer du sakta en säkert bygga upp en rutin som kan hålla länge.

Få ut det mesta av din löpning med rätt utrustning

Nästa steg är att se över din utrustning. När du nu börjar bygga upp en rutin och kilometerna ökar för varje vecka är det bra att se till att du har rätt skor och övrig utrustning. Rätt skor handlar inte bara om att hitta ett par löparskor som ser bra ut, dom ska också passa dina fötter och din springstil. En del löpare behöver extra stöd på en sida av skon för att rätt upp springstilen, andra behöver ett inlägg som gör att foten mår bättre. Det handlar om att först undersöka precis vad du behöver och sen anpassa dig efter det för att din löpning ska bli så bra som den bara kan.

Så undviker du skador när du springer

Att skada sig är enkelt gjort, och en skada kan avbryta din rutin under en lång tid, och sen göra att din rutin avbryts helt. Så kom ihåg att alltid värma upp, ORDENTLIGT. Det är enkelt att hoppa upp och ner några gånger och sen börja med träningen. Men en riktig uppvärmning handlar om, precis det, att värma upp leder och muskler för att undvika sträckningar och andra skador. När du gör detta till en rutin kommer du hålla dig skadefri och njut ännu mer av din träning.

Träna smartare inte hårdare

Ska alltid målet vara att springa ett maraton? Inte alls. Alla är olika och varje kropp har en limit. Så träna smartare, inte hårdare. Vad betyder det? Lär dig att förstå din kropp. Vilken träningstyp är bäst för dig? Längre rundor eller kanske kortare intervaller? Hitta det bästa sättet för dig att bli snabbare och må bättre. En mix av olika träningsrutiner är ofta ett riktigt bra sätt att lyckas med dina mål. Att blanda intensiva intervaller med längre sträckor av lugn löpning kan hjälpa dig att hitta din toppform utan att slita ut din kropp. Lyssna på din kropp och träna smart.

Varför löpning är ett effektivt sätt att träna

Löpning är ett perfekt träningssätt för att bränna kalorier och att må bättre. Löpning hjälper ditt hjärta att jobba bättre, det stärker dina muskler och gör också att din hjärna får mer syre. Dina lungor får bättre syreupptagning och det i sin tur bidrar till bättre blodvärden och lägre glukos- och kolesterolvärden. Så visst är det en bra idé att löpa!

Ta din löpning till nästa nivå med intervallektioner

Som nämndes innan är intervaller en riktigt bra form att få upp flåset och bli bättre på löpning. Du kan börja med att springa 30 sekunder och sen gå sakta 1 minut. Gör detta så många gånger du orkar.
Med tiden kan du åka distansen eller tiden du springer och minska tiden du vilar (går).
En hårdare intervallrutin är att springa 400 meter så snabbt du kan och sen vila 1 minut innan du kör 400 meter igen. När du klarar 10 av dessa är konditionen och flåset på god väg. Så kör hårt och lycka till!

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *